Reklamadagi afsonalar va arxetiplar: ongsiz tasvirlar iste'molchilarning xatti-harakatlarini qanday boshqaradi

Reklama uzoq vaqtdan beri iste'molchilarga mahsulot yoki xizmat haqida ma'lumot berishning bir usuli bo'lib kelgan. Bu hissiy idrokka ta'sir qilish, iste'molchilarning xohish-istaklarini shakllantirish va hatto barqaror ijtimoiy stereotiplarni yaratishning yaxshi usuliga aylandi. Reklama kampaniyalarining muvaffaqiyatiga ta'sir qiluvchi asosiy jihatlardan biri bu afsonalar va arxetiplar — kollektiv ongsizlikda yashaydigan va inson idrokining chuqur darajalariga ta'sir qiladigan qadimiy tasvirlar. Ongsiz ramzlar, afsonalar va arxetiplar brendlarga hissiy reaktsiyalarni keltirib chiqarishga va odamlarning xatti-harakatlariga ta'sir ko'rsatishga yordam beradi, kundalik mahsulotlarni hissiy javoblarni keltirib chiqaradigan mazmunli narsalarga aylantiradi.

Afsonalar va arxetiplar: asosiy tushunchalar

Afsonalar va arxetiplar Karl Gustav Jung tomonidan kollektiv ongsizlikka asoslangan barcha odamlar uchun umumiy bo'lgan ramziy tasvirlar sifatida belgilangan inson ruhiyatining tarkibiy elementlari. Afsonalarni inson mavjudligining asosiy masalalarini — hayotning ma'nosidan tortib, azob-uqubat va muhabbat tabiatiga qadar tushuntiradigan rivoyatlar sifatida ko'rish mumkin. Arxetiplar tushlarda, afsonalarda, ertaklarda va hatto kundalik hayotda namoyon bo'ladigan odatiy, taniqli tasvirlar va xatti-harakatlar naqshlaridir.

Nima uchun arxetiplar reklamada ishlaydi?

Reklama, arxetiplarga murojaat qilib, bizning ruhiyatimizning chuqur qatlamlari bilan muloqotga kirishadi. Arxetiplar bizning his-tuyg'ularimiz va tajribalarimiz bilan bog'liq, shuning uchun ular idrokka kuchli ta'sir ko'rsatadi. Har bir inson, yoshi, madaniyati va ijtimoiy mavqeidan qat'i nazar, qahramon, hukmdor, izlovchi, isyonchi, begunoh, sevgilisi va boshqalar kabi asosiy arxetiplar to'plamiga ega. Ushbu arxetiplar afsonalar va afsonalarda qayta-qayta takrorlanib, voqealar qanday rivojlanishi kerakligi, ba'zi belgilar o'zini qanday tutishi va biz o'zimiz sezmagan holda ularga qanday munosabatda bo'lishimiz kerakligi haqida umidlarni shakllantiradi.

Reklamada arxetiplardan foydalanish brend va insonning asosiy ehtiyojlari: xavfsizlik, sarguzasht, erkinlik, kuch, sevgi va e'tirof o'rtasida barqaror uyushmalar yaratishga yordam beradi. Ushbu tasvirlardan oqilona foydalanadigan brendlar tomoshabinlar orasida hissiy munosabatni keltirib chiqaradi va mahsulot iste'molini shaxsiy mifologiyaning bir qismiga aylantiradi.

Afsonalar va arxetiplar iste'molchi bilan qanday aloqa o'rnatadi?

  • Qahramon. Afsonaviy qahramon arxetipi ko'pincha Nike va Adidas kabi sport brendlarining reklamalarida qo'llaniladi. Ushbu kompaniyalarning mahsulotlari iste'molchiga shaxsiy qiyinchiliklarini engishga, hayotdagi "jangda" g'alaba qozonishga va o'zining eng yaxshi versiyasi bo'lishga yordam beradigan vositalar sifatida taqdim etiladi. Nike — ning "Just Do it" shiori aynan shu arxetipik mavzuni-qiyinchilik, harakat, g'alabani aks ettiradi.

  • Aybsiz. Begunohning arxetipi soddalik, halollik va samimiylik bilan bog'liq. Bolalar mahsulotlari yoki organik mahsulotlarni reklama qilishda ushbu arxetip ko'pincha iste'molchida tabiiy poklik va sog'liq bilan bog'liqlik yaratish uchun ishlatiladi. Masalan, Innocent o'zining tabiiy sharbatlarini reklama qilishda ushbu ko'rinishdan foydalanib, soddalik va poklik muhitini yaratadi.

  • Donishmand. Donishmandning arxetipi bilim va tajribaning ramzidir. Qimmatbaho avtomobillar, texnologiyalar yoki moliyaviy xizmatlar uchun reklama ko'pincha mutaxassislar va ustozlarning tasvirlaridan foydalanadi, bu esa brendlarga donolik va hokimiyat bilan uyushmalar orqali ishonchni mustahkamlashga imkon beradi. Masalan, IBM kompaniyasi "Solutions for A Smarter Planet" shioridan foydalanib, adibning arxetipida o'ynaydi va iste'molchilarga global muammolar uchun aqlli echimlarni taklif qiladi.

  • Isyonchi. Isyonchi arxetipi eski tartiblarni yo'q qilish va tizimga qarshi chiqish istagini anglatadi. Harley-Davidson va Diesel kabi yoshlar kiyimlari brendlarining reklama kampaniyalari ushbu arxetipdan erkin, qoidalarga bo'ysunmaydigan odam qiyofasini yaratish uchun foydalanadi. Ushbu brendlar o'zlarini ifoda etish va erkinlik, ko'pchilikdan farq qiladigan odamlarni o'ziga jalb qiladi.

  • Sevgilisi. Parfyumeriya, kosmetika va hashamatli mahsulotlar uchun reklama ko'pincha go'zallik, ehtiros va shahvoniylikni izlash bilan bog'liq bo'lgan sevgilining arxetipidan foydalanadi. Masalan, Dior va Chanel brendlarining reklama kampaniyalari estetik va hissiy jihatlarga murojaat qiladigan vizual tasvirlar bilan to'ldirilgan bo'lib, bu iste'molchining ehtiros ob'ektiga "teginish" istagini yaratishga yordam beradi.

Reklamadagi mifologik motivlar

Reklama kampaniyalarida nafaqat arxetiplar, balki mifologik tuzilmalarning o'zi ham aks etadi. Reklama beruvchilar ko'pincha qadimiy afsonalar va afsonalar asosida rivoyatlar tuzadilar, ularni zamonaviy voqelikka moslashtiradilar. Bir nechta misollarni ko'rib chiqing:

  • Yaratilish afsonasi: reklama kampaniyalari ko'pincha yangi dunyo yoki yangi tartib yaratish g'oyasiga asoslanadi. Masalan, yangi texnologiyalarning ishga tushirilishi ko'pincha "inqilob", "yangi boshlanish" yoki "yutuq" metaforalari bilan birga keladi, xuddi Apple-ning birinchi iPhone reklamasida bo'lgani kabi.

  • Boshlanish haqidagi afsona: bu afsona o'sib-ulg'ayish va qiyinchiliklarni engish orqali donolikka ega bo'lish jarayoni bilan bog'liq. Reklama kampaniyalarida ushbu mifologik motif ko'pincha o'sib-ulg'ayish, engish yoki tajriba orttirish bilan bog'liq mahsulotlar, masalan, avtomobillar yoki sug'urta uchun ishlatiladi.

  • Qahramonlik yo'li haqidagi afsona: sayohat va sarguzasht reklamalari ko'pincha qahramon o'z uyini tark etishi, qiyinchiliklarga duch kelishi va o'zgargan holda qaytishi kerak bo'lgan qahramonlik yo'li haqidagi afsonaga murojaat qiladi. Masalan, sayyohlik kampaniyalari Jasur sayohatchilarning motivlaridan foydalanib, noyob va o'zgaruvchan tajribalarni taqdim etadi.

Afsonalar va arxetiplar iste'molchilarning xatti-harakatlarini qanday boshqaradi

Psixologik tadqiqotlar shuni tasdiqlaydiki, reklamada afsonalar va arxetiplardan foydalanish iste'molchi bilan kuchli hissiy aloqani yaratishga imkon beradi. Arxetiplar nafaqat ishonch va xushyoqishni keltirib chiqaradi, balki iste'molchida brend yoki mahsulot unga kattaroq, muhim va mazmunli narsaning bir qismi bo'lishga yordam beradi degan tuyg'uni shakllantiradi.

 

Neyromarketing tadqiqotlari shuni ko'rsatadiki, reklamadagi mifologik tasvirlarning faollashishi miyadagi ongsiz jarayonlarga ta'sir qiladi va shu bilan iste'molchining xarid qilish ehtimolini oshiradi. Shunday qilib, afsonalar va arxetiplardan foydalanadigan brendlar o'z mijozlarining xatti-harakatlariga samarali ta'sir ko'rsatishi, ularning idroklari va afzalliklarini ongsiz darajada boshqarishi mumkin.

Arxetiplar va madaniyat: madaniy kontekstga moslashish

Arxetiplar va mifologik tuzilmalar turli madaniyatlarda turlicha qabul qilinishi mumkin. Ko'pgina arxetiplar universal bo'lsa-da, ularni idrok etish va talqin qilish madaniy an'analar, tarixiy tajriba va ijtimoiy-madaniy qadriyatlarga qarab sezilarli darajada farq qilishi mumkin. Masalan, qahramon arxetipi G'arb madaniyatida shaxsiy yutuq uchun kurashayotgan individual g'olib sifatida namoyon bo'lishi mumkin, Sharq madaniyatlarida esa bu arxetip jamiyat yoki oila uchun kollektivizm va fidoyilik bilan ko'proq bog'liq bo'lishi mumkin.

  • G'arb madaniyati: G'arb reklamalarida arxetiplar ko'pincha individualistik yo'nalishga ega. Masalan, premium mahsulot reklama kampaniyalarida biz o'zlarining qat'iyatliligi, mehnatsevarligi va o'ziga xos qobiliyatlari bilan muvaffaqiyatga erishgan odamlarning tasvirlarini ko'ramiz. Bunday hollarda qahramon, hukmdor va donishmandning arxetipi etakchini anglatadi, lekin har doim tepada, yolg'iz turadi.

  • Sharq madaniyati: yapon yoki Xitoy kabi Sharq madaniyatlarida arxetiplarga e'tibor uyg'unlik, jamoaviy harakat va umumiy manfaatlarga sadoqat tomon yo'naltirilishi mumkin. Mahsulot reklamasida ko'pincha tabiat bilan uyg'unlik, oilaviy aloqalarning ahamiyati va urf-odatlarga hurmat ramzi bo'lgan tasvirlar mavjud.

Arxetiplar va zamonaviylik: yangi tendentsiyalar va evolyutsiya

Texnologiyaning rivojlanishi va globallashuv bilan reklama arxetiplari ham o'zgarmoqda. Zamonaviy qiyinchiliklar va ehtiyojlarga moslashtirilgan klassik arxetiplarni ifodalashning yangi shakllari paydo bo'lmoqda.

  1. Raqamli asrda izlovchi arxetipi. Internet va ijtimoiy tarmoqlarning tarqalishi bilan izlovchining arxetipi yangi ahamiyat kasb etmoqda. Bugungi kunda izlovchi-bu raqamli texnologiyalar orqali yangi tajriba va bilimlarni qidiradigan, gadjetlar, ilovalar va onlayn platformalar orqali dunyoni kashf etadigan odam. Google, Airbnb va Instagram kabi brendlar ushbu arxetipdan foydalanuvchilarga dunyoni kashf qilish va yangi imkoniyatlarni topishga yordam beradigan mahsulot va xizmatlarni taklif qilishda foydalanadilar.

  2. O'zgarish davridagi isyonchi arxetip. В эпоху, когда общественные и политические движения становятся более активными, архетип Бунтаря выходит на новый уровень. Многие бренды, такие как Patagonia или Ben & Jerry’s, обращаются к социальным и экологическим темам, создавая имидж компаний, готовых бросить вызов системе ради общего блага. Эти бренды привлекают аудиторию, которая ценит инновации, осознанное потребление и социальную справедливость