/

08.06.2024

Zafar Tilabov: "odamlar o'rganishni xohlashdi, biroz vaqt o'tdi va odamlar soqov bo'lish yaxshi emasligini tushunishdi"

Bugun lentada "J Yangiliklari» – Zafar Tilabov, EdTech sohasida muvaffaqiyatli tadbirkor, shuningdek, avtoindustriyada marketing menejeri.

Zafar bilan suhbatda biz ta'lim texnologiyalari marketingining dolzarb tendentsiyalari, uning chet elda yashashga qaror qilishining sabablari va bu harakatning martabaga ta'sirini muhokama qildik. Shuningdek, Zafar "Cosmopolitan" jurnalining moda nashriyotida o'zining noyob tajribasi va professional hayotining boshqa qiziqarli jihatlari bilan o'rtoqlashdi.

  • Zafar, marketing karerangizni qanday boshladingiz va sizni EdTech sohasiga nima olib keldi?

Z. T.: Mening marketing kareram raqamli va kommunikatsiyalarning mashhurligi bilan boshlandi. Men har doim brendlar iste'molchilar bilan qanday munosabatda bo'lishlari va marketing strategiyalaridan barqaror munosabatlarni o'rnatish va mijozlarning sodiqligini oshirish uchun qanday foydalanish mumkinligi bilan qiziqganman.

Universitetni "xalqaro munosabatlar" yo'nalishi bo'yicha tugatganimdan so'ng, men odamlar bilan muloqot qilish bilan bog'liq ish topishga qaror qildim, shuning uchun aslida marketingni topdim. Toshkentda bir yil marketolog bo'lib ishlaganimdan so'ng, men Gamburg yaqinidagi universitetda magistraturaga o'qishga kirdim va ko'chib o'tdim. Birinchi semestrdan so'ng darhol "Cosmopolitan" jurnalining moda nashriyotida ish topdim va marketingni amalda o'rganishni boshladim. Men raqamli marketing sohasida rivojlanishda davom etdim, turli o'lchamdagi va sohalardagi bir nechta kompaniyalarda ishladim.

Har bir yangi tajriba menga bilim va ko'nikmalarni qo'shdi, ayniqsa tahlil, marketingni avtomatlashtirish va loyihalarni boshqarish. EdTech sohasiga o'tishga kelsak, men hali ham menejment va B2B marketing sohasida ishlayman. Biroq, ta'lim sohasi har doim menga yaqin edi, men shuncha yil o'qiganman, ba'zida " bu bilimlarning barchasini qanday qilib to'g'ri etkazish kerak?». Shuning uchun men raqamli ta'lim sohasida O'zbekistonga xos bo'lgan yangi mahsulotni ishlab chiqyapman.

  • Ta'lim texnologiyalari marketingining asosiy tendentsiyalari qanday?

Z. T.: O'z-o'zini ta'minlash. Men buni shunday ko'raman. Odamlar o'rganishni xohlay boshladilar, biroz vaqt o'tdi va odamlar soqov bo'lish salqin emasligini tushunib, o'qishga ketishdi. O'zbekistonda hozirda ta'lim tendentsiyasi mavjud. Ammo yana bir nuqtai nazar borki, butun dunyo bo'ylab sayohat qiladigan va o'z kurslarini sotadigan bloggerlarning media isitmasi ba'zilar uchun nima bo'lishidan qat'i nazar, borish va o'rganish uchun yaxshi rag'batdir.

  • Marketing strategiyangizga innovatsiyalar va yangi texnologiyalarni qanday birlashtirasiz?

Z. T.: Men korporativ dunyodan odamman, odatda katta, ayniqsa Evropa kompaniyalariga yangi texnologiyalar etarlicha uzoq davom etadi. Shuning uchun, xodim sifatida men nutqni avtomatik tarjima qilish uchun bizning onlayn konferentsiyalarimiz tizimiga sun'iy intellektning kiritilishini kuzatishim mumkin. Ammo individual foydalanuvchi sifatida men marketingda tahlilni juda yoqimli soddalashtiradigan yangi texnologiyalardan foydalanishga faol harakat qilaman. Bir hafta oldin men McKinsey & Company-dan kurslarni tugatdim, u erda biz kichik va o'rta biznesni jadal rivojlantirish uchun AI-dan qanday foydalanish va undan foydalanish kerakligini tushuntirishga harakat qildik, bu juda qiziq edi.

  • EdTech marketing kampaniyalarining muvaffaqiyatini baholash uchun qanday asosiy ko'rsatkichlar va ishlash ko'rsatkichlaridan foydalanasiz?

Z. T.: Menimcha, aksariyat startaplarning muammosi shundaki, ular odatda biznesni taxminan 1-2 yilga, eng yaxshi holatda 3-5 yilga rivojlantirishni rejalashtirishadi. Va aksariyat kompaniyalar shunday qilishadi. Men bundan ham ko'proq qarash va kamida 10 yil davomida hamma narsani rejalashtirish kerakligini qo'llab-quvvatlayman. Shuning uchun, men uchun foydalanuvchilarni ushlab turish darajasi juda muhim, oddiy so'zlar bilan aytganda, platforma foydalanuvchilarni qanchalik yaxshi ushlab turadi va ularning uzoq muddatli ishtirokini ta'minlaydi.

  • EdTech marketingining qaysi xususiyatlarini eng qiyin deb bilasiz va bu qiyinchiliklarni qanday hal qilasiz?

Z. T.: Menimcha, eng qiyin narsa to'g'ri buyruqni terishdir. Birinchidan, hamma ham EdTech sohasida tajribaga ega emas. Ikkinchidan, sizga yuqori sifatli fikr-mulohazalarni yig'ish kerak. Agar siz dastlab foydalanuvchi xato haqida qanday xabar berishi yoki o'ziga xos narsani taklif qilishi haqida reja tuzmasangiz, bu sizning rivojlanish sifatingizga katta ta'sir qiladi.

  • Siz ishlagan eng muvaffaqiyatli marketing loyihasi haqida gapirib bering?

Z. T.: Ehtimol, eng muvaffaqiyatli hukm qilish men uchun emas, lekin men Gamburgda bitta yirik kimyo kompaniyasida ishlaganimda bo'lgan bitta loyiham haqida gaplashaman. Ular turli xil yopishtiruvchi lentalar va boshqa yopishtiruvchi mahsulotlarni yasashdi, bu zerikarli tuyuladi, lekin men Porsche kompaniyasi uchun ishlagan loyiham. O'shanda men marketingda avtomobil yo'nalishiga qiziqib qoldim. Kelajakda, aslida, men ishlashni davom ettiraman.

  • Mijozlarni jalb qilish va ushlab turish uchun qanday innovatsion usul va vositalardan foydalanasiz?

Z. T.: Ehtimol, hozirda B2B sohasida mavjud bo'lgan eng yaxshi echimlardan biri bu ko'rgazmalar, turli konferentsiyalar, chunki yirik biznesda shaxsiy uchrashuvlar, do'stlik omili va shaxsiy munosabatlar, hatto menejerlar darajasida ham muhim rol o'ynaydi. Texnologiyaga kelsak, men har bir Foydalanuvchining shaxsiy ehtiyojlari va bilim darajasiga ta'lim mazmunini moslashtirish uchun sun'iy intellektdan foydalanishni juda yaxshi ko'raman. Ushbu texnologiya foydalanuvchi tomonidan o'rganish jarayonini sezilarli darajada yaxshilaydi.

  • Nima uchun chet elda yashashga qaror qildingiz va bu sizning martaba va kasbiy rivojlanishingizga qanday ta'sir qiladi?

Z. T.: Men har doim sayohat qilishni orzu qilardim. Shuning uchun, chet elda yashash men uchun yana bir sayohat kabi, men buni yaxshi ko'raman, samolyotda uchishni yaxshi ko'raman. Karyera va rivojlanishga kelsak, chet elda, ayniqsa Germaniyada osongina ta'lim olish mumkin axir, bu erda universitetlar uchun pul to'lashning hojati yo'q va ta'lim sifati juda yaxshi. Karyera haqida gap ketganda, endi siz internetda, ayniqsa chet elda ish topishingiz yoki korporativ til ingliz tili bo'lgan xalqaro kompaniyada ish topishingiz mumkin deb o'ylayman.

  • Chet elda ishlashning O'zbekistondagi ish bilan taqqoslaganda qanday afzalliklari va kamchiliklarini ko'rasiz?

Z. T.: Xo'sh, bu erda qaysi mamlakat bilan taqqoslash kerakligiga qarab, Agar Germaniya bilan bo'lsa, ehtimol ijtimoiy himoya. Pensiya jamg'armasiga yaxshi ajratmalar va mustaqil qisqartirishlardan himoya qilish, ammo bularning barchasi buning uchun soliq to'lashingiz fonida yo'qoladi. Shu sababli, bugungi kunda O'zbekistonda ishlash orqali siz ish tajribangiz va ma'lumotingiz bo'lsa, etarlicha yaxshi pul ishlashingiz mumkinligiga ishonaman.

  • Ta'lim texnologiyalari marketingida muvaffaqiyatli martaba uchun qanday ko'nikma va bilimlar kerak deb o'ylaysiz?

Z. T.: Ehtimol, bu erda to'g'ri javob yo'q, lekin men buni aytaman, ehtimol bu raqamli marketing, tahlil va ma'lumotlar bilan ishlash qobiliyatlari. Tahlil vositalaridan foydalanish qobiliyati.

  • Kelgusi 5 yil ichida qanday yangi texnologiyalar va tendentsiyalar ustunlik qiladi deb o'ylaysiz?

Z. T.: O'ylaymanki, adaptiv ta'lim loyihalari, shuningdek, immersiv ta'lim bo'lishi mumkin, bu VR to'liq immersiv o'quv muhiti va simulyatsiyalarni yaratish uchun foydalanilganda, masalan, shifokorlar uchun juda foydali.

  • EdTech kelajagini qanday ko'rasiz va ushbu bozorda qanday o'zgarishlarni kutmoqdasiz?

Z. T.: Menimcha, ushbu sohani O'zbekiston yoshlarining 2030 yilgacha qiziqishi ortib bormoqda. Hatto mahalliy muvaffaqiyatli startaplar ham paydo bo'lishi mumkin.

  • Qaysi global ta'lim platformalari va mahsulotlarini eng innovatsion deb bilasiz va nima uchun?

Z. T.: Men uchun benchmark bu ikki kompaniyaning muvaffaqiyati, Udemy va Coursera, ular aslida to'g'ridan-to'g'ri raqobatchilar ham emas, garchi bir qarashda bu deliryumga o'xshaydi, lekin... Coursera-bu qulay obuna va eng yaxshi joyda ta'lim olish uchun ajoyib platforma. Qiziqarli kurs mualliflaridan tashqari, dunyoning eng yaxshi universitetlaridan rasmiy ta'lim olish mumkin. Udemy-bu xizmatlar uchun Marketplace kabi ko'proq ishlaydigan platforma, har kim o'qituvchi bo'lib, odamlarga turli xil narsalarni o'rgatishi mumkin. Bu juda ajoyib eshitiladi.

  • Kelajakda sun'iy intellektning rolini qanday ko'rasiz va u allaqachon marketing strategiyalariga qanday ta'sir qiladi?

Z. T.: Menimcha, AI bizning professional hayotimizning ajralmas qismiga aylanadi. Axir, bugungi kunda ham tahlil, elektron pochta marketingi haqida ko'p narsalar AI tomonidan amalga oshiriladi. Ma'lumotlar bilan ishlash ancha osonlashdi, yana bir narsa shundaki, odam ma'lumotlar bilan ishlashda kerakli bilimlarga ega bo'lishi kerak.

  • O'z tajribangizni xalqaro jamoalar bilan baham ko'ra olasizmi va bu sizning marketing yondashuvlaringizga qanday ta'sir qiladi?

Z. T.: Men buni muntazam ravishda boshdan kechirdim, chunki mening lavozimim "B2B-da global marketing va aloqa menejeri" kabi yangradi har kuni bizning uchrashuvlarimiz ertami-kechmi bo'lib o'tdi, chunki hamkasblarning aksariyati sayyoramizning turli nuqtalaridan edi. Bizning kompaniyamiz chet elda ko'plab vakolatxonalarga, shuningdek mintaqaviy shtab-kvartiralarga ega edi, shuning uchun bizning uchrashuvlarimiz hamma uchun har xil, kimdir uchun ertalab, kimdir uchun kechqurun bo'lib o'tdi.

  • Qanday qilib ijodingizni qo'llab-quvvatlaysiz va yangi marketing kampaniyalarini yaratish uchun Ilhom topasiz?

Z. T.: Darhaqiqat, juda ko'p narsalar mavjud Brainstorming g'oyalariga yordam beradigan foydali amaliyotlar, lekin ko'pchilikda ijodkorlik ehtiyojdan, hayotning eng yaxshi, takomillashtirilgan varianti haqidagi fantaziyalarimizdan kelib chiqadi.

  • Siz ishlagan turli mamlakatlar va madaniyatlar o'rtasida marketing yondashuvlarida qanday asosiy farqlarni ko'rdingiz va strategiyalaringizni turli bozorlarga qanday moslashtirasiz?

Z. T.: Har bir kompaniya uchun mahalliylashtirish jarayoni boshqacha tarzda amalga oshiriladi, barchasi integratsiya sohasiga bog'liq, marketing holatida bu ko'pincha tarkibdir. Tarkibni lokalizatsiya qilish juda muhim nuqta, iste'molchi bilan bir xil to'lqin uzunligida gaplashish qobiliyati juda muhimdir. Va, albatta, byudjet, G'arb kompaniyalari marketing byudjetini mahalliy kompaniyalarga qaraganda kamroq ochko'z deb o'ylashadi.

  • Marketing sohasida martaba qurmoqchi bo'lgan yosh mutaxassislarga qanday maslahatlar berasiz?

Z. T.: O'z-o'zini tarbiyalash bilan shug'ullaning, yangi narsalarni olib kelishga harakat qiling, yondashuvingizni yarating. O'zingizning yo'nalishingizni toping, B2B va B2C-ni sinab ko'ring, nimani ko'proq yoqtirishingizni ko'ring va tanlang. Ish jarayoni va marketing kampaniyalari sezilarli darajada farq qiladi, shuning uchun sizga yaqinroq bo'lgan narsani oldindan hal qilishni maslahat beraman. Men zerikarli bo'lishni xohlamayman va ta'limni ijtimoiy fanlar orqali emas, balki universitetda olish kerakligini aytishni xohlamayman. tarmoqlar, lekin, ehtimol, men buni qilaman. Universitetda kutilganidek ta'lim oling, bakalavr yoki magistratura muhim emas, faqat bilingki, ta'lim intervyuda sizga ishonch bag'ishlaydi. Kurslarga kelsak, bu ham foydalidir, agar siz bazaga ega bo'lsangiz, turli kurslar va treninglar orqali o'z-o'zini rivojlantirish bilan shug'ullanishingiz mumkin. Ammo shunga qaramay, bu universitetda ta'lim to'g'risidagi bandni bekor qilmaydi yoki almashtirmaydi.

  • Suhbatingiz uchun tashakkur.